Zbor întârziat mai mult de 3 ore? Iată cum puteți primi 600 de euro

Andrei Beldiman, 04 iun.. 2018

În cazul unui zbor întârziat sau anulat, pasagerii afectați au dreptul la o despăgubire de până la 600 de euro. Din păcate puțini cunosc aceste detalii. Aflați-le acum.

Persoanele care călătoresc cu avionul se pot trezi în situația nefericită de a afla că zborul pe care urmau să-l ia a fost întârziat foarte mult sau, și mai rău, anulat.

Puțini dintre ei cunosc faptul că sunt îndreptățiți la plata anumitor despăgubiri din partea companiilor aeriene. Valoarea acestora poate atinge suma de 600 de euro, în funcție de distanța zborului și durata întârzierii.

În cazul în care zborul dvs. este întârziat, suprarezervat (overbooking – și vă obligă să renunțați la zbor), anulat sau dacă ați ajuns la destinație cu o întârziere de minim 3 ore, atunci conform unei Directive Europene din 2004, care are efecte la nivel de UE, Regulation 261/2004 EC, aveți dreptul la o despăgubire pentru acest lucru.

Sumele variază de la 250 până la 600 de euro per pasager, în funcție de mărimea distanței călătoriei.

Astfel puteți obține următoarele sume:

– 250 euro pentru zboruri pe distanțe sub 1500 de km;

– 400 euro pentru zboruri pe distanțe între 1500-3500 km;

– 600 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (întârziere de minim 4 ore)

– 300 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (întârziere între 3 și 4 ore)

Acestea sunt companiile aeriene care oferă compensații în situația unui zbor întârziat sau anulat.

1. Companiile aeriene înregistrate în UE (de exemplu Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Wizzair, Blue Air, LOT, Austrian Airlines, TAP, TAROM etc.)

2. În cazul în care zborul decolează de pe un aeroport din UE, chiar dacă respectiva companie aeriană nu este înregistrată în UE (de exemplu zboruri Qatar Airways, Air Canada, Air Serbia, FlyDubai, EL AL, Aeroflot, Pegasus sau Turkish Airlines care pleacă din Romania – și mai sunt și alții)

Dacă zborul a întârziat minim 2 ore, compania aeriana este obligată să vă ofere asistență. Plus mese și răcoritoare, proporțional cu timpul de așteptare.

În cazul în care zborul a ajuns la destinație cu minim 3 ore întârziere, dacă zborul a fost anulat sau dacă zborul a fost amânat pentru a doua zi, ori dacă s-a facut overbooking și la check-in vi s-a spus ca nu vă mai puteți îmbarca, atunci este eligibil pentru a primit această compensație între 250-600 euro, plus să vă rezolve cu un alt zbor să ajungeți la destinație.

Dacă zborul urmează să decoleze a 2-a zi și sunteți nevoiți să rămâneți o noapte pe aeroportul de escală sau aeroportul de plecare sprea casă (atunci când vă întoarceți de undeva), atunci compania aeriană este obligată să vă ofere cazare și mese.

In cazul anulării unui zbor, aveți dreptul la:

– Redirecționarea către destinație cu o altă companie aeriană, în condiții asemănătoare de transport, sau rambursarea costului întreg al biletului într-un termen de 7 zile, pentru partea neefectuată;

– Asigurarea hranei și a băuturilor pe timpul așteptării;

– Cazare asigurată în cazul în care perioada de așteptare include o noapte;

– Transportul între locul de cazare și aeroport;

– Compania aeriană trebuie să vă dea un alt bilet de avion pe un alt zbor al lor sau să vă găsească o altă variantă de a ajunge la destinație, inclusiv cu o altă companie aeriană.

Există și anumite situații în care compania aeriană nu este obligată să vă plătească despăgubiri.

Acestea sunt de exemplu atunci când ați fost informați despre anularea zborului cu 2 săptămâni înainte de ora de plecare.

De asemenea o altă situație este aceea când ați fost informat despre anulare într-un termen cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de ora de plecare și vi se oferă o redirecționare care să vă permită să plecați cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungeți la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Citiți și despre cum au fost neglijați pasagerii în cazul unui zbor întârziat pentru 24 de ore.

A 3-a situație este cea în care sunteți informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și vi se oferă o redirecționare care să vă permită să plecați cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare inițială și să ajungeți la destinație în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Ultima situație în care compania aeriană este îndreptățită să nu ofere compensații este atunci când face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepționale care nu au putut fi evitate. În această categorie intră loviturile de stat, erupția vulcanilor, incendii etc..

Problemele tehnice nu sunt “împrejurări excepționale”.

Majoritatea companiilor aeriene vor face tot posibilul ca să nu vă dea acești bani. Timpul de așteptare este de 2 luni sau mai mult. Altele vor încerca să vă îmbuneze prin vouchere de călătorie. În cel mai rău caz dacă ajungeți în instanță, va dura foarte mult timp, iar costurile de judecată sunt mari.

Citiți și despre românii vor să călătorească în locuri exotice, pe bani puțini.

Cel mai recomandat este să apelați la o companie intermediară. Acestea au avocați, știu ce să facă și cum să procedeze. Solicitările se pot face pentru zboruri operate până în urmă cu 3 ani, deci nu trebuie neapărat să fie zboruri recente.

Fac obiectul EC 261/2004 și cursele Charter, astfel că românii care își petrec concediile în Turcia, Grecia etc. și au întârzieri pe curse charter sunt eligibili să primească această compensație, chiar dacă nu au folosit o cursă de linie.

Pentru mai multe detalii despre legi, despăgubiri și demersuri legale, intrați pe www.flightclaim.ro.

Sursa articolului: Răzvan Pascu.

← Close